fredag 4 november 2011

Blixtar och flagor

Igår kväll började det plötsligt blixtra framför ena ögat. I morse blixtrade det ännu värre, och stora svarta streck och "sotflagor" for omkring. Obehagligt. Så jag googlade lite och insåg att sånt bör kollas upp. Capio, den underbara ögonkliniken, har jag varit på tidigare, så jag ringde dit. Dom svarade genast men har inga tider förrän efter nyår! Däremot tyckte sköterskan att jag skulle kontakta Akademiska och det så fort som möjligt.

Lättare sagt än gjort. Ögonmottagningen/rådgivningen hade fullt i sin telefonkö, tidsbokningen hänvisade tillbaka till rådgivningen, växeln sa det ena och det andra. Till slut fick jag ett akutnummer och kunde prata med en sköterska som först lät direkt motvillig och snabbt ville koppla mig tillbaka till den fullbokade rådgivningen. Men jag pratade fort och berättade vad dom sa på Capio, och då fick jag faktiskt en tid idag. Klockan 14.30. Det är troligen glaskroppsavlossning, och det är inte farligt i sig. Men blixtrar det mycket bör man undersöka så det inte är en påverkan på näthinnan.
Big drama.



Jag som var lite bekymrad för att det har blivit ett litet svidande sår på foten, där operationsärret var. Huden är tydligen så tunn där fortfarande, så den tål inte så mycket tryck. Men vad är väl ett sår på foten mot ett blixtrande öga?

Jag får lite dåligt samvete för att jag utnyttjar akutsjukvården. Förmodligen är det ingen fara, och då har jag tagit resurser i anspråk helt i onödan. Så resonerar jag, och det är ju förstås ganska knäppt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är verkligen INTE att utnyttja akutvården! Akutvården ska inte finnas för sin egen skull utan för oss patienter och skattebetalare!!!

Hoppas det går bra med ögat! Otäckt och jobbigt!

Monica Hortell sa...

Ja du har förstås rätt. Men jag har nåt slags norrbottnisk "inte ska väl jag vara till besvär"-attityd.
Och det gick bra!