söndag 13 november 2011

Förmildrande att köra full?

Gårdagen ägnades åt städning och matlagning. Sedan hade vi en jättetrevlig kväll med goda vänner. Nu är det dags att jobba, så jag försöker ta mig samman, vässa hjärnan, vara kreativ. Hittills utan större framgång. Det kan behövas något uppiggande, typ koffein.

Bland det märkligaste som har stått i tidningarna på sistone är att om man kör rattfull och orsakar en trafikolycka får man ett mildare straff än om man hade varit nykter! Det är ju fullständigt horribelt! Och ett helt oväntat resultat för dem som gjorde undersökningen. De väntade sig förstås att det skulle vara tvärtom, och syftet med undersökningen var att ta reda på hur mycket hårdare domen blev om den olycksvållande personen var berusad. Och så visar det sig att det snarare är en förmildrande omständighet. Jag fattar inte det. I synnerhet som just rattfylla anses väldigt allvarligt i Sverige, vi har den berömda nolltoleransen som inte finns i så många andra länder. Och jag har läst om människor som efter några glas vin kör in bilen i sitt eget garage, en "färd" på några meter - och åker dit för det. Då är det underliga proportioner när ett notoriskt rattfyllo kör ihjäl en människa och bara får ett drygt år i fängelse. I regel får fyllot några månader mindre än en nykter person som gjort samma sak. Alltså, jag fattar det verkligen inte!

Inga kommentarer: