fredag 4 november 2011

Glaskropp

Glaskroppsavlossning var det. Inte helt ovanligt när man är i min ålder tydligen, och för det mesta inte farligt. Men det inträffar att glaskroppen, när den lossnar från näthinnan, river med sig en bit av densamma, och då är det värre.

Jag blev snabbt och väl mottagen på ögonkliniken. Inga köer, tiderna hölls. Först var det en sjuksköterska som droppade något gult i mina ögon, så det sved och rann. Hon kollade trycket som var helt perfekt. Sedan fick jag pupillutvidgande droppar också. Doktorn var en ung kille som droppade bedövningsdroppar och lyste i ögat jättelänge och ur olika vinklar.

Och det var alltså glaskroppsavlossning precis som jag misstänkte, vilket förklarar både svarta flagor och flimrande blixtar. Blixtarna beror på att glaskroppen drar i näthinnan när den lösgör sig. Men - näthinnan är inte skadad, tack och lov.
Så det är bara att avvakta och kolla så symptomen inte förvärras. Gör dom det ska jag genast höra av mig till ögonkliniken.

Jag ser fortfarande suddigt efter alla droppar, men det blir gradvis bättre.

En kul sak förresten: jag har numera frikort i vården! Det har aldrig hänt tidigare, men alla fotbesök i år har gjort att jag kommit upp i den magiska summan. Dock gäller mitt frikort bara i ett par månader, så jag kommer förmodligen inte ha någon nytta av det. Utom idag. Jag låg precis på gränsen, så läkarbesöket plus undersökningar kostade mig tio kronor! Ganska otroligt.


Första och sista besöket på ögonkliniken? Förhoppningsvis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas allt går bra!! Jag tycker att det låter läskigt!!!