söndag 27 november 2011

Kul i Stockholm

Vilket lyckat dygn i Stockholm! Jag åkte in med 12-tåget och möttes av K. Vi fikade på stället som ligger väldigt nära Centralen och som jag nu har glömt namnet på. Nils Ferlin står staty utanför. Det är ett bra ställe, allt smakar gott. Och jag hade bestämt mig för att äta precis vad som helst i helgen, så nu tog jag en chokladtårta som inte var av denna världen. Chokladmousse, chokladtryffel och chokladflagor. Plus mandelmassa och en halv jordgubbe. Det var helt suveränt. Och mäktigt. Jag orkade inte äta upp hela - något som aldrig tidigare har hänt!

Incheckningen på Nordic Light Hotel var snabbt avklarad. Men vi blev faktiskt lite besvikna. På hemsidan stod det mycket om ljusterapi, och man kunde hyra en ljusbox per timme. Jag var väldigt intresserad av det, det var liksom högt på listan. Ljusbox, ja tack.
Killen i receptionen sa att det där visste han inget om. Men, sa han också, det var hotellets massör som tillhandahöll detta, och hans utrustning brann upp för ungefär ett år sedan! Troligen brann då även ljusboxen upp. "Kan du kolla det och meddela oss" sa K, och det skulle incheckningskillen göra. Fast han hörde inte av sig alls. Dåligt. Han var inte så trevlig överhuvudtaget, tyvärr. Vårt rum var i alla fall fräscht och rent och ganska rymligt.

En drink  i baren stod också på listan, men hotellets bar var supertråkig. Svart och liten. Istället gick vi sjuttio meter till Radisson - en äkta, mysig hotellbar. Tog varsin gin&tonic. Slappnade av.


Gott var det också. Vi satt där länge och väl och myste och kollade på folk. Sedan åkte vi till Söder, strosade Götgatan ner, gick in i diverse affärer. Landade till slut på vår bokade restaurang: Hosteria tres Santi på Blekingegatan. Där mötte Nikki och hennes kompis Veronica upp.
Den restaurangen kan jag rekommendera, det var verkligen god mat plus bra service och trevlig stämning. Och inga fantasipriser heller. Väldigt bra allting. Vi blev till och med sittande lite för länge och fick väldigt bråttom sen till Göta Lejon. Kom precis lagom till andra ringningen.

Romeo och Julia...det var en jättebra föreställning! Helt underbar. Publiken jublade och stampade och applåderade. Succé. Efteråt var vi smått exalterade och ville inte riktigt skiljas år. Så vi gick in på Scandic Malmen och tog varsitt glas vin. Där var det folk minsann! Massor av folk. Människor kom och gick, det kryllade och vimlade och var som...ja, som att befinna sig mitt på ett livligt frekventerat torg. Med en blandning av tur och skicklighet fixade vi sittplatser, och där satt vi och pratade medan vi sippade på vårt vin och betraktade det stockholmska nattlivet.


Men av alla hundratals människor som passerade våra ögon var ungefär 90% helt svartklädda. Det tycker jag är beklämmande på nåt sätt.
Hur som helst, vi hade trevligt. Tog T-banan tillbaka till City sen.
K. är så glad när hon får träffa sin dotter,


Och jag tycker också att det är trevligt att umgås med 25-åringar, dom är öppna och oförstörda och intressanta.
Vid det laget var klockan ungefär halv ett. Tjejerna åkte hem var och en till sitt, och K. och jag var glada att ha ett hotellrum nära till hands. Sängen var skön och ljudisoleringen bra, så vi sov väldigt gott där.

Så var det söndag. Att ha tre minuter ner till Uppsalatåget är rätt lagom, och tåget avgick i exakt tid. Vi hann lagom dricka kaffe resp. te hemma, och sen var det dags för K. att gå på sitt kvällspass. Jag däremot har varit helt ledig idag. Känner mig pigg och utvilad, redo för en intensiv arbetsvecka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stället ni fikade på heter Kafferepet, tror jag bestämt! Ligger nedanför Klara kyrka, eller hur?
Vilken härlig Stockholms-tripp! Jag brukar åka in lördagen före första advent och träffa vännen FEM, men i år avstod hon från att resa upp från Byhålan för hon ska resa längre söderut, tror jag.

Monica Hortell sa...

Ja, Kafferepet heter det nog! Tack för det!