onsdag 30 november 2011

Trist Hemköp och loviga vantar

Jag tog mig ledigt idag. Det kändes viktigt att komma ut i dagsljuset, särskilt som det var och är åtta plusgrader. Nya Hemköp i Svava hade jag inte varit in i ännu, och eftersom jag är allmänt intresserad av livsmedelsffärer gick jag dit. Ingen höjdare. Det som var dåligt i gamla butiken är dåligt nu också, framför allt var det väldigt rörigt. Och långa köer pga dålig bemanning i kassorna, precis som vanligt. Och en sak jag verkligen ogillar: det finns inga vanliga varukorgar, alltså såna man kan hålla i, utan bara klumpiga saker som man drar efter sig. Dom klumpiga är säkert bra när man handlar massor med tunga varor, men annars är dom bara besvärliga. Plötsligt mindes jag flera tillfällen när jag tänkte handla på gamla Hemköp men genast gick ut igen när jag kom på det där med korgarna.
Lite underligt sortiment har dom också. I alla fall jämfört med Torgkassen/Kvarnen som fortfarande är helt ohotad på min favoritaffärstron.

Åhléns fick också besök av mig. Och jag ångrade att jag inte tog med kameran, för jag hade gärna plåtat en skylt på vilken det stod "Loviga vantar".
Jag undrar. Den som beställt en skylt med den texten, tror den människan att "lovig" är ett ord, och att det betyder ungefär "varm, mjuk, ullig"? Om det fanns ett sånt ord och om det betydde varm, mjuk etc., så skulle det i och för sig stämma bra på dom berömda vantarna med ursprung i tornedalsbyn Lovikka.
Men det finns det ju inte! Hur kan man ens få för sig det?

Kopior av "Loviga vantar" säljes på det stora varuhuset.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Såna där korgvagnar man drar efter sig funkar jättedåligt för mig och mina onda axlar.

Och du, jag har redan konstaterat att det är folk som inte kan stava som får jobb, inte såna som jag. Loviga vantar var ytterligare en bekräftelse.

Monica Hortell sa...

Korgvargarna är hemska!
Och att folk som inte behärskar språk och stavning får jobb där språk och stavning är en viktig del...det är helt enkelt obegripligt!

Monica Hortell sa...

Korgvargar skrev jag...det blev ju lite kul!

Anonym sa...

Jaa det blev lite extra kul eftersom du bl a jobbar med ord! :D