lördag 19 november 2011

Helande matlagning med rättika

Matlagning har en helande effekt, i alla fall på mig. Igår mådde jag som sagt inget vidare och funderade allvarligt på att ställa in kvällens middag. Men nej, tänkte jag, jag ska skärpa mig. Och när jag började pyssla och förbereda i köket kändes det hur bra som helst. Efter ett tag bestämde jag mig för att vila, men när jag gjorde det blev magont och huvudvärk plötsligt väldigt kännbara igen. Så det var lika bra att hålla på med grytor och kastruller, eller snarare stekpanna och gratängform.

Jag gjorde rättikegratäng bland annat, en LCHF-ersättning för potatisgratäng. Som blev jättegod! Man kokar skivad rättika först, för att få bort den skarpa, rädiseaktiga smaken, och sedan gör man precis som med en vanlig potatisgratäng. Superlyckat. Massor med smör, grädde och ost, och ändå blir man inte sådär mätt och däst och paltkomeaktig som man kan bli av vanlig potatisgratäng.

Rättika, en grönsak som är mer användbar än jag visste

Och kvällen blev bra, jag kände mig helt frisk. Mår hyfsat idag också, förutom en liten magkrampstendens. Men huvudvärken är borta och likaså mattheten. Jag har väl haft något slags angrepp av bakterier kanske?

Nu funderar jag på om jag ska sätta mig en stund på den soliga inglasade bakongen för att få ljusterapi, eller om jag ska gå ner på stan och vimla bland folk. Det blir nog balkongen. I alla fall börjar jag med den.

Inga kommentarer: