fredag 18 mars 2011

Amerika - värre än allt?

Började dagen med en lång telefonkonsultation, och nu känner jag mig lite tom. Hoppas energin kommer tillbaka...

Hur kommer det att bli i Libyen nu? FN och folkrättsexperter är eniga om att det är rätt att ingripa mot Gadaffi. Hur ska det gå till? Blir det en snabb insats eller ett långdraget krig?
Det har ju sagts och skrivit mycket om världssamfundets handfallenhet, att man bara står bredvid, passivt åseende hur en galen diktator mördar sitt eget folk. Nu ska det äntligen hända något, och hur går tongångarna då?
Ja, som vanligt börjar en massa människor här hemma skräna om att det är USA som är världens största förbrytare. Jag läste kommentarerna till en artikel i AB, och uppenbarligen finns det väldigt många som på fullt allvar anser att Gadaffi är betydligt mer respektabel än vad Amerika är. Samma resonemang förs för övrigt när det gäller talibanerna.

Jag är ganska säker på att om USA valde att stå utanför den här gången, så skulle det istället ha blivit ett väldigt liv om deras feghet och egoism, att dom hellre håller sig väl med diktatorn Gadaffi än ger sitt stöd åt ett folkligt uppror etc. etc.

Jag vet inte vad som krävs för att störta Gadaffi, om det alls går att göra det utan att allt spårar ur. Men jag är rädd för människor som hatar USA så besinningslöst att dom anser att allt dom gör är dåligt och att vad som helst är bättre. Jätterädd.

Inga kommentarer: