tisdag 15 mars 2011

Ackis i kris



I dagens tidning står det att Akademiska sjukhuset ska spara 100 miljoner i år. Hur är det möjligt, hur kan ett sådant sparkrav ens uppstå??! Viktigast att dra ner på är personalkostnaderna står det - enbart vikarierna kostar, just det, 100 miljoner om året!
Men sjukhuspersonal sitter väl knappast och rullar tummarna på jobbet?

Det är också tal om att flytta vårdproduktion till andra landsting. "Vårdproduktion" är ett ord som ger mig the creeps, jag kommer aldrig att vänja mig vid att vård omtalas som om det vore en handelsvara. Att räknenissar och byråkrater sitter och bestämmer villkoren.
Och vad det innebär är alltså att Uppsala invånare får åka till andra städer för operationer o.d., precis som jag måste göra med min fot.
Det blev ju redan en stor förändring/försämring när den väldigt väl fungerande kortvårdskirurgin på Samariterhemmet lades ner.

Konstigt på nåt sätt att ett av Sveriges största sjukhus i en av Sveriges största städer får så otillräckliga resurser.
Sverige har redan minst antal vårdplatser per 1000 invånare bland alla OECD-länder. Jag såg nånstans att antalet vårdplatser här är drygt två, medan det i Tyskland är drygt åtta!
Hur kan andra länder ha råd med bra sjukvård, medan vi i Sverige i princip kastar ut folk från sjukhusen innan dom knappt kan stå på benen?
Det finns mycket att fundera över. Det måste vara något stort grundfel. Är det kanske landstingen som ska bort?

1 kommentar:

Anonym sa...

Sjukstugan i Backen har varit i kris ända sen landstinget tog över dess verksamhet från staten på 1980-talet. Så jag säger som du: lägg ner landstinget i stället så frigörs en massa pengar som kan användas till vård och personal i stället, sånt som BEHÖVS, alltså.