lördag 26 mars 2011

Mer ljus!

Det är soligt och kyligt idag. K. solar på balkongen (hon har öppnat en smal strimma i inglasningen) och ska snart gå till Centralen och möta sin dotter som gör en Uppsalavisit denna sista lördag i mars. Vi ska äta något gott (igen) senare, och på min lott faller förstås att handla och laga mat.

Sommartid börjar imorgon - det gillar jag. Jag vill ha ljus, ju mer desto bättre. Och eftersom jag är uppvuxen i Luleå är det naturliga att det ska vara ljust dygnet runt på sommaren. I början när jag hade flyttat till Uppsala tyckte jag det var löjligt när folk pratade om dom "ljusa sommarnätterna". Vadå ljust, det var ju mörkt! Inte kolmörkt visserligen, men här blir det ju ändå både skymning och ett slags dunkelt halvmörker även på midsommar.
"Ljusa sommarnätter", då är det som på dagen. Man behöver inte tända en lampa, inte ha lyse på cykeln etc.
Den här bilden tog jag i somras, i början av juli, när K. och jag hälsade på där uppe i norr.


Vi är på väg hem till min syster efter en helkväll på stan, och klockan är 01.30. Det kan man kalla ljust ute, och då var det ändå mulet.

Inga kommentarer: