onsdag 30 mars 2011

Sushi

Nu har vi kommit hem efter en enkel utemiddag. Eftersom jag förra året köpte ett Taste Uppsala-kort, så har vi ett antal restauranger vi kan äta på för halva priset, enligt principen ät två rätter betala för en. Vi har kvar en del guldkorn där: Il Forno, Domtrappkällaren och Oasia bland annat. Men idag gick vi till Mikaku sushi på Vaksalagatan. Det kändes lagom så här en onsdag kväll. Först tog vi en öl resp. ett glas vin. Dom hade nämligen ett riktigt hyfsat husets vin, såg jag: De Bortoli.



Huruvida det var lika gott som vanligt vet jag inte, för det var nämligen iskallt. Direkt från frysen, jag menar kylen. Kallare än det kallaste rosévin. Det vatten jag fick i ett glas bredvid var däremot ljummet...

Sedan kom maten in. Jag hade beställt bento, som är fyra olika smårätter. Jättefint såg det ut.


Och var rätt så gott också. Hyggligt. Inte märkvärdigt. Men snygghetsfaktorn lyfte det hela.

K. älskar sushi, verkligen älskar. Hon är helt enkelt galen i sushi. Så för henne blev det 5 lax och 5 räkor.


Och sushin, kan jag rapportera, var fenomenalt god. Jag hade ju också två bitar i min bentolåda, och det var verkligen toppklass på dom. K. gillar sushi med räkor extra mycket och påstod att det här var dom absolut bästa räkor hon har ätit!

Så, på Mikaku ska man äta sushi. Nästa gång vi känner för hämtsushi går vi dit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Il Forno blir en upplevelse! Det är vårt favoritställe! Fin service, god mat etc, men boka helst bord i förväg, under inne-säsongen kan det vara svårt att få plats, annars! Till och med deras pizzor är suveräna! :D