tisdag 8 mars 2011

Kvinnodagen - roligare förr

Man borde kanske uppmärksamma Kvinnodagen. Men jag blir inte så glad när jag ser tidningarnas bevakning och kommentarer, jämfört då med den glädje och friska kampanda som fanns på 70-talet.


På den tiden var kvinnorörelsen mer kontroversiell förstås, och den hade en energi som är helt borta nu. Jag menar, finns det ens någon kvinnorörelse?

När jag kollar lite snabbt nu så handlar det mest om mord och misshandel av kvinnor. En kvällstidning har en stor artikel om den fruktansvärda faktum att ca 18 kvinnor om året mördas av sina män. Man kan också här och var läsa om hur få kvinnliga börs-VD:ar det finns, eller om att en förläggare inte fick prata på en saudisk bokmässa pga att hon är kvinna, och kvinnors löner släpar som vanligt efter - överallt uppmärksammas kvinnodagen genom ett allmänt vältrande i elände.

Men det är klart, alla uppgifter stämmer ju, det är precis så illa som det står. Då skulle det ju vara förnämligt om det alltid ansågs lika viktigt. Men "nu är det Kvinnodagen, då skriver vi om mord och missförhållanden" - det bara befäster situationen som den är. Man kvoterar in en massa "kvinnomaterial", och jag vet att det är något som fattas men jag kan inte riktigt formulera det. Än.

Inga kommentarer: