måndag 7 mars 2011

Innedag, planeter och elpriser

Idag har det varit en sån dag när jag inte har satt min fot utanför dörren. Har jobbat en del, och sen kom Tofflan och lånade ett nytt pussel. Vi drack kaffe resp. te och pratade ett tag.
K. kom hem från jobbet, och vi satt också ett bra tag och pratade. Ska fortsätta med det nu, bland annat ska vi kolla på hur den kommande månadens astrologiska aspekter ser ut. Det verkar ganska intressant...
Intensivt och händelserikt, i alla fall för mig. Uranus och Pluto håller på som bara den.



Den maffiga bilden ovan är ett pussel9000 bitar!! Hittade det på boardgames.se. Dock finns det inte längre i lager. Men vilket fint pussel! Och vilken plats det skulle ta!

Men suck, jag hör just nu Maud Olofsson prata om elpriserna. "Det finns mycket man kan effektivisera för att minska förbrukningen och därmed kostnaderna." Jaha, fast problemet är ju priset, inte förbrukningen. Hur rimligt/orimligt priset är nämner hon inte med ett ord, och reportern orkade inte hålla i den frågan.

Jag såg en bra liknelse nånstans där det debatterades om hur priset på el sätts: det är som om man skulle göra en paella och låta den dyraste ingrediensen, dvs saffran, avgöra slutpriset. Precis så fungerar elmarknaden nu. Om elen på morgonen, mitt på dagen och på eftermiddagen kostar 20 öre, men under en halvtimme på kvällen 1,10 - då kommer all el som produceras den dagen att säljas för 1,10!



Och vadå spara. "Släck alla lampor, ha kallt inomhus" osv. osv. Elbolagen vill tjäna pengar, så om alla drar ner på sin elförbrukning så mycket som det bara går (vilket många redan har gjort), vad händer då? En rimlig gissning är att då höjs priserna ännu mer.

När jag tecknade ett tvåårsavtal där jag bodde för ungefär 10 år sen kostade elen 16 öre/kWh. Efter avregleringen har priset rusat! Och eftersom det tillkommer skatt och sedan moms på skatten, och det ju räknas procentuellt så drar förstås kostnaden iväg ännu mer. Jag applåderar verkligen dom försök till eluppror som har kommit igång. Tidningarnas ekonomisidor är på hugget där. "El-juntan" pratar dom om. Det är bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herreminje! Ett pussel med 9 000 bitar... Ja du...

Låter spännande med planeterna!!!

Det där med elpriserna är lyckligtvis inget jag drabbas av eftersom hushållselen så förnämligt ingår i månadsavgiften där jag bor! :D

Monica Hortell sa...

En lägenhet där el ingår i månadsavgiften...det är bra! Väldigt förmånligt.