måndag 7 mars 2011

Skola/Läxor

När jag var hemma hos A-L häromdagen visade hon sin dotters läxböcker. En hel hög, och tjejen går i ettan! Hade vi läxor i ettan på min tid? Jag har absolut inget minne av det, men det var ju å andra sidan väldigt länge sedan.

Men A-L:s dotter är redan trött på skolan, stressad av alla läxor! Och föräldrarna ägnar ganska mycket tid åt att läsa läxor med henne på kvällarna. Det är i alla fall något som inte fanns på min tid. Aldrig någonsin höll mina föräldrar på och gick igenom läxorna med mig, och inte med mina tre syskon heller. Skolan (som då var en pedagogisk miljö, inte ett socialt experiment) såg till att eleverna själva hade förutsättningar att klara dom uppgifter man förväntades göra hemma. Som jag minns det väntade skolan och läraren in dom som behövde mer tid, istället för att hasta vidare och låta dom barnen jobba ifatt hemma. Sedan hade alla samma läxor, och det var inte särskilt betungande förrän man hade kommit en bra bit upp i årskurserna.
Visst fanns det säkert föräldrar som hjälpte sina barn, men det var absolut inte lika vanligt som nu, inte lika självklart.

Nu förefaller det som att skolan lämnar över mycket av själva skolarbetet till föräldrarna, samtidigt som föräldrarna väntar sig att skolan ska uppfostra och känslomässigt stötta barnen. Är det inte lite ombytta roller...?

Och dom här läxböckerna som jag fick kolla i...alltså, varför måste en sjuåring lära sig om geometriska kroppar??

Geometrisk kropp ovan...hm, om jag hade fått läxor om såna när jag gick i ettan, så hade jag blivit knäckt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade då verkligen inte läxor i första klass! Jag tycker synd om de små liven, Elias har alltid två läxor i veckan, ofta en matte och en skriv-rita-läxa. Han avskyr att rita, så det är inte alltid så lätt att få honom att göra det. Resten går galant, matten hade jag aldrig klarat, jag var skitdålig på matte. Det var det enda ämne jag fick plugga inför att jag skulle hoppa över en klass!
Tack för kaffe ur fin mugg, god kaka och trevlig stund! Jag ringer i kväll när pusslet är lagt! :D

Monica Hortell sa...

Två i veckan är ändå lindrigare än det jag såg. Men matten...geometriska kroppar är inte min grej heller.
Lycka till ikväll! :-)