onsdag 9 mars 2011

Besöket hos ortopeden

Jaha, nu vet jag vad som gäller. Åkte till Stockholm med 10-tåget och uträttade några ärenden innan jag tog 62:ans buss till Storängsbotten. Klev av vid ändhållplatsen, som låg vid ett fult område med vägar och industrier. 


Det var bara ett par minuters promenad till Hand- och fotkirurgiska kliniken. Jag tittade igen på vägbeskrivningen, korsade Lidingövägen och gick nerför en trätrappa. Yes, där var det!


Så fick jag träffa en ortoped, dr Azizpour, som jag genast fick förtroende för. Glömde att plåta honom. Men hur som helst, min vänstra stortå måste stelopereras. Den lindriga varianten som jag hoppades på funkar alltså inte, eftersom artrosen är alldeles för kraftig. Men jag behöver inte ha gips i alla fall, så det var ju bra. Och inte kryckor heller.

Efter operationen måste jag hålla mig inomhus i två veckor, med foten i högläge. Sen ska jag ha en specialsko i sex veckor, och med den kan jag röra mig ute lite försiktigt.
Med tanke på dom två veckorna inomhus är jag riktigt glad över att det inte fanns några operationstider förrän i slutet av augusti.

Det känns okej alltihop, ska bli faktiskt bli riktigt spännande. Men doktorn var väldigt tydlig med att det inte kommer att kännas som att få en ny, frisk fot. Det blir inte helt hundra, som det var förr, förutom att tån blir helt stel så kan det göra lite ont emellanåt, men förhoppningsvis blir det mycket bättre än det är nu. Och jätteknölen som inte går ner i några skor försvinner.

Jag fick också välja mellan lätt narkos och lokalbedövning. Valde den lätta narkosen. Så slipper jag höra hur dom sågar och spikar. Men om jag får höra hemska saker om narkos kan ju alltid ändra mig. Hemska saker om lokalbedövning har jag redan läst på nätet..:-)
Så den 26 augusti är det dags. Jag ser fram emot det!

Inga kommentarer: