fredag 25 mars 2011

Mm, gott!

Nu har vi ätit tacos. Det är alltid gott, men den här gången var det helt osedvanligt gott! Kanske för att jag inte kryddade köttfärsen med den vanliga medföljande tacokryddan utan med spiskummmin plus en speciell texmex-krydda från Vaksala marknad. Många tillbehör hade vi också. Guacamole, tomatillosås, salsa, gröna och gula jalapenos, bönröra (refrigerated beans, jag vet inte varför det heter så), och så grönsaker och ost förstås. Superbra!
Och vad dricker man till tacos? Jag tycker ju det är gott med vin. Öl blir alldeles för mättande. Så jag kollade i mitt ansenliga förråd. Man kan ju tänka att till en så kryddad mat ska man inte ha ett alltför märkvärdigt vin, utan vilket lådvin som helst kan funka.
Eftersom jag inte hade något lådvin tog fram ett italienskt från Vinstocken. De Angelis, Rosso piceno.


Kryddigt, fylligt, smakar mer än det kostar (98:-) enligt Vinstockens beskrivning.
Och vilket bra vin! Helt suveränt gott. Italienska viner kan ju vara ganska tunna och lätta, men det här var verkligen kryddigt och fylligt. Doft av choklad och frukt. Smakrikt och harmoniskt också, men ändå inte tufft och krävande. Ett helt perfekt vin.
Är det inte slöseri att dricka det till tacos? Nej. Det föll in ganska bra smakmässigt. Man njöt av sin taco och så njöt man av vinet. Dom spelade i olika divisioner utan att konkurrera eller slå ut varanda.

Jag vill ge all credit till Vinstocken. Av dom sex viner jag beställde därifrån har jag testat fyra, och alla har varit fantastiskt bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt! Alltid kul att läsa om viner och få tips och idéer! :D

Monica Hortell sa...

Jag brukar alltid läsa tidningarnas vinsidor, men sen glömmer jag oftast vilka viner som rekommenderades... Kul att läsa är det i alla fall. :-)