torsdag 10 mars 2011

Ny ledare?

Intressant med socialdemokraternas förslag till ny partiledare. Håkan Juholt. Det måste vara massor av folk som aldrig hört talas om honom?
Jag hajar till varje gång jag ser en bild av honom, och det är mustaschen som liksom skakar om mig. Påminner lite om Stalin. Eller nån tjetjensk upprorsledare.



Nu tror jag förstås inte att Juholt är despotisk eller extrem. Jag önskar jag visste vilken tid på dygnet han är född, då skulle jag kunna göra ett fullständigt horoskop och få en ganska klar bild. Fast jag kan förstås ändå titta lite på planeternas position den 16 september 1962, Håkan Juholts födelsedag. Och då ser han ut att vara en person som är ganska opåverkad av omgivningen, som aldrig egentligen förändras. Däremot ifrågasätter han gärna det som råkar vara normen där han befinner sig.
Han har en romantisk och sentimental sida men kan också bli väldigt upprörd över saker och ting - när han engagerar sig i något hugger han ganska ettrigt. Men han har ofta svårt att skilja stort från smått.  Horoskopet, utifrån dom ofullständiga uppgifter som finns, visar inte på någon ledartyp.

Men nog är det märkligt att (s), efter alla sina år vid makten, har rasat ihop så kapitalt. Att det inte finns självklara, allmänt omtyckta, pålitliga partiledarkandidater. Fast Juholt kanske kan förvåna alla, det vet man ju inte säkert.
Och ännu mer oroväckande än bristen på nya ledare är väl bristen på politik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande om "guben" (som ju är yngre än jag)! :D

Monica Hortell sa...

Ja, men visst är han ung! Läste i nån tidning att dom tyckte han var lite åldersstigen...alltså va?! Att han sen ser ut som...ja mycket äldre än han är, det är en annan sak.

Anonym sa...

Ja jag känner mig MYCKET YNGRE än han Juholt ser ut, men det kanske beror på att jag har stannat i kissåbajsåldern..? ;-) Jag är även TRE år yngre än Kalle Moraeus. Bars så du vet! :D

Monica Hortell sa...

Amazing. Med Kalle Moraeus alltså.