tisdag 7 februari 2012

Brunt ljus och snubbling

Jag har irriterat mig på badrumsbelysningen. Ett enda, högt sittande, lysrör som lyser med ett slags grönbrunt äckligt sken. Rent otäckt. Idag tittade jag för första gången på lysröret, alltså när det var släckt, och det ser ut så här:



Jag visade bilden för hotellets manager som sa något i stil med ”Ja, det är ju lågenergilampor. Men okej, du ska få ett nytt” och så skrev han upp det på en lapp. Hoppas det leder till något.
Men ”lågenergilampor” – de lyser ofta med ett svagt sken redan från början, så inte ska de väl dessutom vara bruna??!
Huvva.

Vädret har varit toppen även idag. Jag bestämde mig för att gå till marknaden igen. Det är en rätt så bra promenad, särskilt vägen dit eftersom det går uppför hela tiden.
Här utanför mötte jag Magnus, på väg att tala med receptionen om diverse frågor, bland annat internet. Jag kunde informera honom om att inget har hänt eller tycks hända. En ny leverantör måste anlitas för den våning jag bor på (varför har jag ingen aning om), och då väntar de på att den leverantören ska höra av sig. Idag, imorgon, senare…det kan bli när som helst eller aldrig. Hotellmanagern erbjöd mig faktiskt att byta rum. Hade jag varit ensam så hade jag gjort det, men K. kommer på lördag och hon ska inte sitta framför nån dator utan enbart koppla av. Och då är nog den stora solterrassen viktig. Hon måste i alla fall få se hur resp. lägenheter ser ut.

Lite senare på min väg till marknaden mötte jag Gunnel och Per som hade fyndat billiga och goda clementiner.
Det är verkligen mysigt med denna lilla stad – man stöter ihop med folk hela tiden.

Förra tisdagen blev jag ju vittne till en incident som kunde ha slutat illa, när en kvinna snubblade och föll ut mot vägen, en bil tvärbromsade och en MC körde in i bilen. Den här gången blev det också en snubbling, bara ca 20 meter från förra stället. Farligt stråk där tydligen. ”Det är ju en grop i trottoaren! En grop!” skrek den snubblande svenska kvinnan upprört.

Och det är en av de mindre bra sakerna med Nerja. Det är rent farligt att bara gå på och tro att underlaget ska vara tryggt och pålitligt. Rätt vad det är kommer oväntade ”fällor” i form av gropar, lösa stenar, avsatser och nivåskillnader, plötsligt avsmalnade trottoarer som bara tillåter en person åt gången – man kan vänta sig vad som helst och det gäller att se var man sätter fötterna. Otroligt att inte folk slår ihjäl sig hela tiden, särskilt med tanke på hur skröpliga många är redan från början.

Inga kommentarer: