onsdag 29 februari 2012

Begagnade böcker

Jaha, på eftermiddagen försvann det nya nätverket. Jag är får återgå till att sitta vid ett fönster med datorn balanserande i knäet...suck.

Och nu kommer det varningar om regn igen. På fredag, påstås det. Men vi vet hur det gick förra gången när inte en droppe föll trots intensiva prognoser. Och blir det nu ändå regn, så ska vi ägna oss åt vilsam läsning inomhus. Det är inte svårt att få tag i litteratur här, och det finns även begagnade böcker på svenska lite här och var. Folk lämnar när de åker hem, och så kommer det andra till godo. Mycket bra. Svenskägda San Miguel har ett riktigt stort bibliotek, och det likaså svenskägda Pepe Rico har en liten hylla vid utgången (där knyckte, dvs lånade, jag några när vi åt på deras fina restaurang för två veckor sedan.) Dem ska jag lämna tillbaka nästa gång jag går förbi.

Förutom olika gratishyllor där man lånar och för det mesta ställer tillbaka, finns också den underbara Nerja Book Shop. Det är en jättebra bokhandel, driven av engelsmän, som säljer begagnade böcker   på alla möjliga språk. Böcker är ett slags valuta. Man tar dit en bok och så får man en "check" med halva dess värde om man vill köpa en till. Hyllorna bågnar av all slags litteratur. Den svenska avdelningen är hyfsat välsorterad. 
Smart idé. Och en ännu smartare idé: Man köper urbilliga böcker på den stora loppmarknaden som är varje söndag, och så säljer man dem till bokhandeln för samma pris och ibland mer än man köpt dem för. Sen får ju bokhandeln massor av böcker ändå när folk åker hem till sina olika länder.
Jag brukar enbart läsa irländsk chicklit när jag är här. Snälla, humoristiska böcker om kvinnors kärleksproblem och där allt så småningom slutar lyckligt. Det är så skönt på nåt sätt att läsa böcker där ingen blir mördad...

Nerja Book Shop, en dröm för bokslukare

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka bra idéer! Jag kan ju inte leva utan böcker! Den där Nerjabokhandeln skulle jag mer än gärna vilja botanisera i...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.