fredag 3 februari 2012

Kallt ute, mjuka tassar inne

”Grados negativos” är det på många ställen i Spanien idag. Minusgrader alltså. Dock inte här, tack och lov. Men jag har på dom sju eller åtta gånger jag varit i Nerja aldrig upplevt att det har varit så här kallt. Nu klockan 10 på morgonen är det bara fem grader, det är nästan ofattbart. Havet är svart, med vita gäss på. Men solen skiner, inte ett moln än så länge, så lite grann värms det väl upp. Om jag tar på en varm tröja och sitter i lä, så kan jag nog bättra på solbrännan även idag.

Fast jag håller mig nog till största delen inne. På olika sätt försöker jag få lägenheten att fungera och kännas som ett hem, och det blir förbättringar hela tiden. Ibland behövs bara små åtgärder för att få bort en stor irritation. Möbeltassar kan till exempel göra underverk, och sådana fick jag igår. De stolar som finns vid det lilla bordet är väldigt tunga, och när man drar ut dem skrapar de mot stengolvet med ett förskräckligt högt ljud. Både skärande och gnisslande. Det bor ingen under mig som tur är, men jag står själv inte ut med det ljudet. Och nu med de nya mjuka tassarna glider stolarna så fint och nästan ljudlöst.
Att stolarna ändå är helt fel, både för låga och för breda för att passa till bordet är en annan sak.

Vindsvåning i all ära, och en stor terrass har den. Havsutsikt likaså. Men det är också ovanligt dåligt inrett och ofunktionellt för att vara ett långtidsboende. Så om någon kommit till det här inlägget via googling på ”vindsvåning på Toboso” – se detta som en varning. Det finns bättre alternativ. Om  inte lägenheten renoveras, då skulle den kunna bli rena drömmen. 

Inga kommentarer: