onsdag 1 februari 2012

Hundrakronorsglass och fyrtiofemkronorswhisky

Alldeles bredvid  mitt hotell finns ett stort glasställe, ett sånt med massor av sorter. Det italienska stuket, och sån glass gillar jag verkligen. Jag har tänkt att när det blir en riktigt varm dag ska jag njuta av en strut med kanske pistage, jordgubb och romrussin. Eller nåt sånt.
Nu har jag sett priserna. Och studsade bakåt, långt bort från alla trettio sorters glass.
Det finns olika storlekar på strutarna. Den minsta är babyaktig och den största ungefär som de stora strutarna hemma. En sådan stor strut med tre olika kulor kostar 12€! Över hundra spänn! För en glass. Helt amazing, jag blev alldeles flabbergasted, som en engelsman skulle ha sagt.
Så den njutningen glömde jag fort.

En gång för flera år sen när K. och jag var här bjöd våra hotellgrannar på whisky. Den hette John Cor, var köpt på Mercadona och riktigt god. Mild men inte mjäkig. Och priset, 5€, var ju inte så pjåkigt. K. och jag gick genast till Mercadona och köpte med oss några flaskor hem.
Nu när jag var där kollade jag om den fanns kvar, och i så fall om priset var lika bra. Och visst, den finns – och kostar ännu mindre. 4,85 € närmare bestämt. Så för priset av en stor glass får jag två flaskor whisky, och så blir det lite pengar över. Den summan kan jag ju använda till en av de i storlek mer babyaktiga glassarna, om jag känner för det.
Ett lätt val.

Priserna här kan alltså vara lite oväntade. Vissa saker, inte bara lösglass, är betydligt dyrare än hemma. Alkohol är extremt mycket billigare, och att äta ute likaså. Frukt kostar ofta oväntat mycket. Apelsiner för motsvarande 25 kronor kilot är väl inget fynd direkt, särskilt inte i detta apelsinodlarland. Men man kan också hitta apelsiner för 8-9 kronor kilot, och de kan vara godare än den dyra sorten. Så man får se sig omkring.

Frukt och grönsaker säljs för övrigt från många ”hål i väggen”, från gamla garage och lagerlokaler. Sådana finns i så gott som varje kvarter. Och dessutom säljer många från sina egna hem: Man öppnar ytterdörren och ställer ut en låda med apelsiner, potatis eller avocado på trottoaren, eller i hallen alldeles innanför dörren. Så sitter det en gammal tant där och  kan förhoppningsvis tjäna lite extrapengar.
Även butiker med helt annan inriktning har ibland en låda med något egenodlat vid kassan. Igår gick jag förbi en affär som sålde tyger, och där kunde man samtidigt passa på att handla med sig lite jordgubbar eller sötpotatis.
Väldigt charmigt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Helt klart är sprit mer prisvärt! :D

Monica Hortell sa...

Otvivelaktigt är det så. :-D

Anonym sa...

Därför måste vi ut och "sprita" sen när du/ni kommer hem igen! Sverige är dessutom så jävla kallt just nu att man bara för den skull kan ta till spriten. Fjorton minusgrader i skrivande stund är inte kul...

Monica Hortell sa...

Ja det får vi göra! :-D Och fjorton minusgrader...usch. Fast det är svinkallt här också för tillfället. Skillnaden är (förutom att det fortfarande är plusgrader) att här ska det bli varmt och runt 17-20 grader till veckan.

Queenb sa...

I remember the ice cream we ate Monica, think it may have cost 5 euros? probaly from the same place you mention...I have to say given the choice I would rather have the ice cream!! can't resist it...good news about the whisky prices drink on! Sorry it is cold there, it certainly is cold here hasn't got above freezing today here in sunny Bournemouth!