tisdag 28 februari 2012

Cykelns dag i Nerja

Idag är det "Dia del pedal". Cykelns dag. K. och jag åt frukost ute på terrassen när det plötsligt small nåt alldeles väldigt utanför. PANG! Och kort därefter kom ytterligare ett högt skrällande PANG. Alltså det lät som bilbomber, eller som jag föreställer mig att sådana låter. Vi tittade ängsligt på varandra. Men troligen var detta pangande ett slags invigning av Cykelns dag.
När vi senare gick ut på Europabalkongen hade folk börjat samlas, många stod i kö för att få nummerlappar till ett lopp som går tvärs igenom stan. Barnen kör sitt eget race, fast det är förstås inget tävlingslopp utan de cyklar bara, och det fanns också proffsklädda vuxna cyklister med.
På de vanliga affärsgatorna var det nästan tomt. Många butiker håller stängt under denna cykelfirardag, och de som har öppet kan inte några skyltar eller ställningar ute på gatan.
Det är ett slags halv-helg som det verkar, en riktig familjefest. Och gissa vilka som sponsrar den.


K. och jag tittade inte på cyklisterna utan vi gick den långa uppförspromenaden till marknaden. K. har inte orkat gå så långt tidigare, men hon återfår krafter för varje dag, och vi vilade också på några ställen längs vägen, så det gick bra.
På marknaden träffade vi gamla bekanta, Sigge och Solweig. Kul återseende, och på torsdag ska vi gå ut och ta några tapas med dem. Ikväll blir det middag med Per och Gunnel, så det är ett väldigt intensivt nöjesliv får jag säga. Supertrevligt.

Inga kommentarer: