tisdag 22 februari 2011

Brottslig poker?

Är poker ett turspel? 2007 hölls en stor pokerturnering i Grebbestad, med höga insatser och höga vinster, och nu är arrangörerna åtalade för grovt dobbleribrott. Poliser stormade faktiskt evenemanget, vilket Lotteriinspektionens generaldirektör tycker var väldigt bra... Man får nämligen inte anordna spel om pengar om utgången, om man vinner eller förlorar,  till största delen beror på ren slump. Nu stundar i alla fall sanningens minut, för fallet ska upp i HD.


Alltså, är poker ett spel baserat på tur, eller handlar det om skicklighet?
Enbart tur, anser Lotteriinspektionen och åklagaren. Mest skicklighet säger spelare och arrangörer.

Det kan ju ändå inte vara ett turspel på samma sätt som Lotto? Det finns ju stjärnor i poker, duktiga spelare som ofta vinner turneringar, som gör rätt sak vid rätt tillfälle och som har den kombination av logik, kyla och risktagande som krävs. Antagligen behövs det andra egenskaper också. Jag skulle jättegärna lära mig att spela poker, men det verkar ganska komplicerat. Och framför allt: jag har inget pokerface, inte det minsta. När jag får bra kort börjar jag skratta! Och då är det ganska kört...

Inga kommentarer: