torsdag 10 februari 2011

Märkligt citat, underliga uppsatsämnen

I nätupplagan av Dagens Industri läste jag idag ett så märkligt uttalande, så jag studsade till. Det nåste vara ett totalt felcitat. Artikeln handlade om pensionssystemet och att människor tar ut "för mycket" av sin pension de första fem åren, för att sedan i många fall tvingas leva i fattigdom. Någon tyckte att den möjligheten bör stoppas, men det håller inte finansmarknadsminister Peter Norman med om. Enligt DI har han sagt så här:


"Folk i allmänhet är väldigt duktiga på att bestämma sin egen död, de vet hur länge de kommer att leva. Man får välja själv om man vill leva upp sina pengar och sedan leva på lite mindre."


How sensational! Tänk att folk nuförtiden är så bra på att bestämma sin egen död. Och vet hur länge de kommer att leva. Svindlande i sanning. Det underlättar ju mycket faktiskt. Inte minst när det gäller att ta ut pensionen. 
"Jag vet att jag blir 91, så jag knaprar försiktigt på mina pensionspengar. 
"Men jag kommer bara att bli 69, så jag tar ut rubbet och lever loppan här och nu!"


Det kan väl inte stämma, han kan väl inte ha sagt så?


Annars tycker jag veckans nyhet-som-ger-dålig-smak är den om åttondeklassarna i Skåne som fick i uppgift att skriva uppsats om sina sexupplevelser! Fjorton-femtonåringar! De fick tre alternativ, antingen skriva om sina egna upplevelser, eller om någon de kände/hört talas om, eller också hitta på, alltså fantisera. Och detta skulle sedan läraren sitta och läsa och bedöma. Nog är det väl lite sick-varning på det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du... Nyheterna nu för tiden blir knäppare och knäppare för var dag. Men dålig-smak-nyheten var verkligen fruktansvärt! Vad är det för lärare?! MORR!