lördag 26 februari 2011

Lugnt men suddigt

Efter gårdagens matlagning och trevliga kväll med C. har nu lugnet lägrat sig. I alla fall för mig - Älskade K. jobbar 12-21, ett tufft pass. Jag har pysslat lite, slötittat på sport (det gick dåligt för svenskorna idag) och läst. Håller fortfarande på med Fröknarna von Pahlen och har läst en bra bit över hälften av dom ca 1600 sidorna. Fascinerande böcker, man sugs liksom in i dom. Men jag märker att när jag har läst ett tag ställer ögonen om sig, och om jag sedan ska se på TV eller titta på dataskärmen funkar det inte riktigt utan blir suddigt. Jag blinkar och har mig för att få skärpa och fokusering, men det går trögt. Ett ålderstecken? Det är känsligt det här med ögon. För ett halvår sedan var jag på Capio ögonklinik, och dom undersökte om jag hade tecken på grön starr (som går i släkten). Några sådana tecken fanns inte, men däremot små blödningar i ögonbotten (låter hur äckligt som helst!) som troligen innebär framtida operation. Inget akut, men kanske om tre-fyra år. Så kanske har suddigheten med dom problemen att göra.

Egentligen skulle jag ha gått ut en sväng idag, det var nästan fem grader varmt (!) mitt på dagen, men så blev det inte. Får kompensera det med en långpromenad imorgon. För nu är det dags att äta (det blir rester från igår). Och ikväll blir det långsittning framför TV:n. Måste ju se sista Melodifestivaltävlingen, och efter det kommer den verkliga högtidsstunden i form av Downton Abbey.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har börjat få hiskeligt dåligt mörkerseende - det är väl för att jag inte äter tillräckligt morötter (hatar morötter även om de har en snigg färg!). Och så är jag vansinnigt närsynt. Undras om jag inte har grå starr på g... Pappa hade det, men när han opererade sitt starröga såg han som höken efteråt! :D Grön starr, däremot, går ju tyvärr inte att operera. Jag brukar ha hål i hornhinnan, men det handlar om att jag har linser för ofta så att hinnan inte får tillräckligt med luft. Ett par dar utan linser så läker hålen! Fiffigt! :D
Tack för alla kommentarer i kväll! Det är roligt att se MELLO med dig! :P

Monica Hortell sa...

Blåbär kan man äta, det är bra för ögonen. Finns i tablettform på hälsokostaffärer och apotek. Men dom är dyra... Linser försökte jag mig på ett tag för länge sen, men det kändes inte bra. Jag kunde aldrig vänja mig.
Det är kul med livebloggandet! :-)