söndag 20 februari 2011

Kakor och nötter




Jag hade inga planer på att baka kakor idag, inte alls. Jag skulle precis sätta mig vid datorn och fixa lite saker. Men plötsligt började jag ta fram mjöl och andra ingredienser från skafferiet. Jaha, jag ska tydligen göra jordnötskakor, insåg jag. OK. Det går fort, och goda blir dom. Så en dryg halvtimme senare var första plåten klar.

Mums. Men alla kan ju inte äta jordnötskakor eller något annat med jordnötter, eftersom det är en så oerhört stark allergen. Jag är ganska fascinerad av det - i extrema fall kan människor få kraftiga reaktioner, kvävningssymptom etc. om det finns en jordnöt i rummet!  En ung flicka i USA dog när hon kysste sin pojkvän som hade ätit jordnötssmör åtta timmar tidigare! Hur är det möjligt, vad handlar det om, HUR kan små nötter ha sådana effekter? Som kryptonit för Stålmannen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ja JAAAAA! Jordnötskakor!!!!! Gottigottigotti! :D

Monica Hortell sa...

Kom över på fika nån dag! :-)

Anonym sa...

Jaaaaa snart plingelingar jag på dörren, jag har ju koden! :D