måndag 28 februari 2011

För 25 år sedan

Det står mycket om Palme överallt, har gjort det i flera dagar. Då, när han blev mördad, var jag inte särskilt intresserad av partipolitik eller samhällsfrågor, men självklart kommer jag, precis som alla andra, ihåg exakt när, var och hur jag fick veta vad som hade hänt: jag satt på ett tidigt tåg till Katrineholm, (på väg till en av mitt livs konstigaste upplevelser, fast det hade jag ju ingen aning om då).
Tåget kom från Gävle eller Dalarna, så när jag klev ombord satt det redan fullt med folk som hade gjort det bekvämt för sig med termosar och tidningar. Men stämningen var väldigt dämpad och speciell. Och så såg jag att tidningarnas förstasidor var så konstiga. "Palme död", "Palme skjuten" - det var jättestora rubriker som jag misstroget läste. Min första reaktion var att alla resenärer var skådespelare, att dom ingick i en teatergrupp och satt och läste fejktidningar som skulle användas i pjäsen!
Så omöjligt kändes det, att något sådant kunde ha hänt. Det tog hela resan bara att inse att det var sant.

Och den konstiga upplevelsen som sedan väntade? För lång för att beskriva nu, men det handlar om en person som hade börjat förvandlas till en obehaglig sektledare (en av Sveriges farligaste blev hon så småningom), och i vars "högkvarter" jag tillbringade tre dagar. Märkligt allting. Men - jag kom därifrån oskadd på alla sätt och vis och rentav med stärkt självförtroende.
Det var 25 år sedan. Visst det är en lång tid, men det skulle lika gärna kunna vara 50 år. För det känns så otroligt länge sen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den konstiga händelsen med den obehagliga sektledaren måste du blogga mer om!!!

Monica Hortell sa...

Kanske gör jag det så småningom. Det blir ett långt inlägg då, en liten följetong kanske.

Bia sa...

Vem var sektledaren?

Monica Hortell sa...

Hon hette Lilly Gardeby.