fredag 4 februari 2011

Dagarnas färg

Vissa människor upplever att veckodagar eller musikstycken har olika färger. Synestesi kallas det, och innebär alltså att hjärnan kopplar ihop ett eller flera sinnesintryck. Och det har jag nog en släng av, inte på något extremt sätt men i viss mån. Just det här med veckodagarna...jag har alltid trott att alla människor uppevde att dom har färger! Så här ser mina dagar ut:

Måndag: Blekrosa
Tisdag: Gul
Onsdag: Mellanblå
Torsdag: Mörkblå
Fredag: Gråbrungul (!)
Lördag: Svart
Söndag: Gulorange

Dessutom har jag en del väldigt tydliga färgupplevelser i samband med vissa Beatleslåtar. Jag var stort Beatlesfan när jag var ung, och varje ny LP med dom var en omtumlande upplevelse. Och varför just dessa låtar har blivit för evigt färgsatta vet jag inte, kanske var jag ovanligt mottaglig när jag lyssnade på dom första gången.

I´m a looser: Röd
Eight Days a Week: Grön
She´s Leaving Home: Djupt blåviolett med guldstänk
You Won´t See Me: Mellanblå, lite samma färg som onsdag.

Det finns en del andra "färglåtar" också, men det blir lite nördigt om jag ska ska lista alla.

Idag är det alltså den gråbrungula dagen. Tyvärr är dess yttre skepnad vit. Snön yr utanför fönstret, och det fick mig att utbrista "oh no!" och "bloody hell!" när jag tittade ut i morse. Även ett "f-ck" hävde jag ur mig. Snöchocken gjorde mig brittisk... Svordomar på engelska känns i alla fall ganska oskyldiga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hö hö, bokstäver, siffror och veckodagar i färg...
http://tofflan.wordpress.com/2010/01/12/inga-celler-farligt-med-tv-och-synestesi/

Monica Hortell sa...

Ha! Nu kollade jag genast din länk. Kul. Så du ser tisdagar som vita och onsdagar som orange...:-D

Monic Arvidson sa...

Intresssant! Jag läste någonstans att syntestesi är vanligare än man tror.