fredag 21 januari 2011

Den sjukan får jag aldrig

Nu väntas en miljon svenskar få vinterkräksjukan! Hur är det möjligt? Så äckligt. Bara ordet är väldigt äckligt. När jag pluggade engelska på 70-talet pratade en av våra lärare (engelsman) om ord i svenska språket som han tyckte var väldigt grova jämförda med sina engelska motsvarigheter. Ett av dom orden var "kropp", som han ansåg var extremt kroppigt och rentav vulgärt jämfört med det ljudmässigt mjukare och mer förfinade"body". Jag håller med!
Det andra ordet var alltså "kräkas". "How can you even say that, it´s horrendous! The word itself makes me feel sick!" Helt rätt det också. "Vomit" låter inte alls lika kväljningsaktigt.

Hur som helst: när jag var tio år bestämde jag mig för att aldrig få några kräkrelaterade sjukdomar. Jag minns exakt hur jag stod vid ett fönster och tittade ut, det var vinter och snö och mörkt. Och jag fattade ett av mitt livs bästa beslut. "Aldrig mer!" tänkte jag. Efter det har jag aldrig haft nån maginfluensa eller vinter---sjuka eller nåt sånt. Och jag visste det där och då, att nu var jag räddad, jag kände att beslutet "tog", det förankrades i nåt slags deal med kosmos. Mina syskon blev sjuka och k---es även i fortsättningen, men inte jag.
 Det var faktiskt en av mina tidigaste erfarenheter av tankens kraft.

1 kommentar:

Bia sa...

Så sant!