måndag 10 januari 2011

Fördumning

Jag förbluffas över turerna runt Stefan Hanna, c-politikern från Uppsala som har varit utsatt för ett riktigt drev på sistone. Folk kräver att han ska avgå, dom är vansinnigt arga, sårade, kränkta, hatiska etc. etc., för att han skrev i sin blogg att tjocka människor borde få betala högre skatt och bidragsfuskare borde kläs i hyenadräkt. Stämningen eldas förstås på av pressen. (Och det är väl egentligen pressen som har skapat den.) För min del skrattade jag gott åt det där med hyenadräkt. Men människor tar det på fullt allvar! Det stormar rejält, och även om det är storm i ett vattenglas eller åtminstone en ankdamm, så skrämmer det mig mycket. I dagens UNT fanns en intervju med Hanna, där han förklarade att han använt ironi, och reporterns reaktion blev då att 'du skrev ju "jag tycker", det kan väl inte tolkas på något annat sätt än att du verkligen tycker det?'
Herregud! Hjälp! Fördumning i kvadrat! När journalister inte vet vad ironi är, då är det...alltså jag finner inte ord! Dom borde bli utklädda på nåt sätt, i typ dumstrut. Eller, nej, neanderthaldräkt. För att det är så outvecklat. Jag tycker det. Haha, tur att jag inte är en offentlig person eller att så många läser min blogg...
Men alltså, skrivande människor som inte ens känner till språkliga nyanser, som tolkar allt bokstavligt, som inte VET VAD IRONI ÄR - det är dom som borde byta jobb.
Dumhetsnivån i samhället ökar, ramarna för vad man kan säga, skriva eller tänka krymper och krymper, det är som att ett slags mental/intellektuell STASI börjar koppla ett litet grepp. Gillar inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen nån som tycker som jag!!! Först tänkte jag att han var helt fläpp i roten, men så insåg jag att det var just ironi. Sen kanske man ska tänka sig liiite för vad man skriver när man är politiker och som informatör hade jag nog rått honom att INTE formulera sig så här. För övrigt ser jag rött när det gäller bidragsfuskare, så jag agerar gärna hyenadräktpåklädare! ;-) (Detta var ironiskt skämtat!)

Monica Hortell sa...

Haha, nej du menar säkert allvar!
Visst måste en politiker tänka sig för, men det trista är väl att det finns en sån vilja att missförstå och hårddra. Så dom måste tänka sig för nåt så enormt. Det skapas en väldig ängslighet i det tror jag. Nyss hade vi den ironiska generationen som hade dubbla undertexter i allt, där ironi var själva sättet att kommunicera. Vad hände med den?

Anonym sa...

Som politiker är man emellertid en offentlig person och jag skulle nog inte ha formulerat mig som om jag var Hanna. Men man kan ju alltid ha en liten ironisk blogg vid sidan om där man får utlopp för sin kreativitet etc! :D
Jag håller med om att det skapas ängslighet - för även såna som jag, som bloggar som privatperson, är drabbad av drev av och till för det jag skriver. Därför skriver jag otroligt lamt och tamt numera. Annars älskar jag ironi, det är underbart att få läsa ironiska texter som är bra formulerade! :D