måndag 31 januari 2011

Datormask

Att sitta vid datorn är inte helt problemfritt för mig. För ett par år sedan fick jag symptom med blossande ansikte och ilsket röda fläckar. Det såg inte klokt ut! Gick till apoteket och där sa dom "men det där är ju eksem!". Prövade med olika salvor och hittade en som efter mycket flitig användning tog bort dom röda fläckarna. Men värmen, blossigheten, överreaktionen fanns kvar. Då började jag sitta insvept i en sjal, alltså jag virade den runt ansiktet som en gammaldags bov.


Det blev ju bättre då, men tyget var förstås genomsläppligt, och dessutom var pannan helt oskyddad, så några längre sessioner vid datorn blev det inte. Så ganska snart insåg jag att det aldrig skulle funka i längden. Jag kan inte välja bort datorn heller, jag måste hitta ett sätt att kunna jobba utan att förstöra ansiktet.
Fick då en idé: en mask av något slag, ett heltäckande ansiktspansar. Det kan vara räddningen. Gick till en maskeradaffär och köpte en vit screamliknande sak. Enkel att ta på och av. Men den skyddade inte heller särskilt bra, efter 10 minuter var det klippt igen. Jag måste alltså ha något som blockerar ljus och strålning helt och hållet. (Jag tror att det är datorns lysrör som är problemet.) Efter diverse testande hittade jag den ultimata lösningen: Jag duttade på zinkpasta på i stort sett hela masken. Kladdigt som bara den blev det, så då tryckte jag fast metallfolie ovanpå zinkpastan. Totalskydd. Och vips: nu kan jag sitta vid datorn hela dagarna, om jag nu skulle vilja det!
Och ser så här skräckinjagande ut:



Det är inte vackert, men det fungerar och jag är jätteglad att jag kom på det. Nöden är verkligen uppfinningarnas moder.
Och nästa gång jag köper dator blir det inte en liten bärbar, utan en rejäl stationär sak som jag kan ha på större avstånd från ansiktet. Jag kan ju hur som helst inte ta med mig min lilla MacBook och sitta med den i offentliga miljöer. Om jag gjorde det, till exempel satt på ett fik och jobbade i "full utrustning" skulle jag nog...väcka för mycket uppmärksamhet, eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!..... Men smart!

Monica Hortell sa...

Eller hur. :-D