måndag 31 januari 2011

Nytt pass

Nyligen upptäckte jag att mitt pass snart går ut, och därför har jag nu varit hos polismyndigheten och förnyat det. Väldigt smidigt, det var bara 20 minuters väntetid och det nya passet är klart på fredag! Sedan är jag redo att åka till nåt soligt ställe. Men alla platser lär väl fyllas av ombokade Egyptenresenärer. Uj, uj, vad jobbigt det måste vara för dom jobbar på resebyrå. Många människor är besvikna och ledsna och arga och öser det över personalen, som ju inte rimligen kan påverka särskilt mycket.

Nu är frågan: vad händer med Egypten? Kommer upproret att lyckas, folket få mer frihet, eller blir det som i Iran? Att omvandla ett statsskick är ingen enkel process, och det finns gott om exempel på revolutioner som bara lett till mer elände fast av ett annat slag.

Men åter till det privata sammanhanget och resande. Varken K. eller jag har känt nån längtan att åka till Egypten, och inte till Thailand heller för den delen. Fast alla, precis alla jag känner som har varit i Thailand älskar det och vill åka tillbaka så fort som möjligt. Så det är möjligt att vi ändrar oss beträffande det.
En sista minuten till Gran Canaria, i mars kanske, skulle i alla fall passa väldigt bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Egypten har varit mitt drömresmål länge, men de senaste åren har det känts som om det har blivit lite för turistigt. Thailand lockar inte alls, så om jag kunde välja skulle jag göra som ni, typ Gran Canaria. Bara för att komma bort och få njuta av sol och värme, god mat och dryck etc.
Folk är rätt självcentrerade när det gäller resor till Egypten. Klart att de har satsat rätt mycket pengar, men ändå. Vad är deras pengar jämfört med vad som händer i landet??? Hmmmm...