torsdag 13 januari 2011

Fixar och sorterar

Det här är en nyttig fixardag. Jag sorterar papper, småsaker och kontorsprylar, kastar somligt, bär ner annat till förrådet, pular in det som blir kvar i dom hyllor och lådor jag har i arbetsrummet hemma. Tvättar en maskin och diskar en.

Det är inte ofta jag tar mig för med sorteringsarbete. Det är för tråkigt, och därför kan allt möjligt kan bli liggande i små evigheter. Vad jag verkligen, verkligen borde göra, är att sätta in alla papper som rör pengar i pärmar och kasta dom som inte längre är aktuella. Istället för att dom ligger huller om buller i lådor. Uppgifter om olika konton, bolån, försäkringar, bevis och garantier för det ena och det andra...det är en del att hålla ordning på, och då har jag ändå en ganska okomplicerad ekonomi. Ibland kan tänka: "om jag skulle dö idag, vilket helvete det blir för dom som ska ordna papperen." Så kan man ju inte ha det. Inte ens jag själv vet till hundra procent var allting finns, även om jag skulle kunna leta fram det om jag får en timme på mig.

Älskade K. har exemplarisk ordning på sina papper, total stenkoll. På många andra sätt är hon slarvigare än jag, men i pärmar och lådor ligger allt där det ska och i rätt ordning. Det fyller mig med beundran.
Då har jag ändå jobbat på forskningsbibliotek och sorterat dagarna i ända. Riktigt bra var jag på det. Men hemma har jag släppt greppet. Dags att återta det!

Inga kommentarer: