fredag 7 januari 2011

Frösnappare

Vilken härlig promenad! Det blev mildare och mildare, och mot slutet sken solen till och med! Lyckade resultat blev det också. På konditori Trianon fick vi tag en stor påse med gårdagens frösnappare - ett verkligt fynd! Bara namnet, frösnappare, är ju kul. Jag älskar att säga det. Frösnappare. Och det handlar förstås inte några ivriga finkar utan om ett bakverk, ett slags mellanting av giffel, croissant och wienerbröd med massor av vallmo- och sesamfrön på. På Trianon tycker dom att det är ett matbröd, men det tycker inte K. och jag, utan vi anser att det är ett ytterst delikat fikabröd. Mums.

Även på biblioteket hade jag tur och kunde låna både Louise Boije af Gennäs och Mian Lodalens senaste. Det blir perfekt tidsfördriv för mig. Och efter inköp av ett valnötsbröd på Landings kunde man gå hemåt med nöjda steg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mian Lodalens senaste är skitbra, fick den av min A när vi firade tvåårig förlovningsdag i november. (Recension finns förstås på en blogg nära dig.)
Frösnappare har jag aldrig hört talas om, men det låter ursmarrigt när du skriver om det.