torsdag 27 januari 2011

Räkningar och prenumerationer

Så var månadens räkningar betalda. Det är så man märker att tiden går, "va, betala, nu igen?!" - det känns alltid som att man gjorde det för bara en vecka sedan.
Det var inte någon av dom värsta månaderna, även om det märks att räntan har stigit en del.

Något jag har kommit på är att det inte lönar sig att vara "trogen prenumerant" på t.ex. tidningar. Jag hade Allt om Mat i 18 år (!), och då kan man ju nästan tänka sig att det skulle dimpa ner förmånliga erbjudanden, bonusar och belöningar. Men icke. När jag till slut sa upp tidningen för att jag tyckte den har blivit sämre, så fick jag direkt ett erbjudande om att fortsätta prenumerera för halva priset! Inga problem liksom. Så i alla år hade jag betalat dubbelt så mycket som jag hade behövt... Samma sak är det med dagstidningar. Man behöver egentligen aldrig betala det fulla pren.priset.

K. och jag har haft Canal+ hur länge som helst. Hon vill se filmer och vi båda vill se fotboll. Men så förlorade dom rättigheterna till Premier League, samtidigt som dom höjde priset och startade nya specialkanaler som inte ingick i det abonnemang vi hade. Dåligt. Efter mycket om och men sa vi upp hela paketet - och fick genast ett förslag om att förlänga till mycket bättre pris än vi hade tidigare!
Det är alltså så man ska göra. Säga upp alla avtal och omförhandla. Fast man behöver inte ens förhandla - min erfarenhet är att företagen slänger erbjudanden över en. Dom måste ha väldigt stora marginaler.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mina förra arbetsgivare SNODDE mitt guldkort på UNT. DET är ytterligare en grej jag inte har förlåtit! :-(