måndag 6 december 2010

Alla dessa viner

Jag tycker om vin, särskilt rött vin. Nu finns det plötsligt en massa sajter på nätet där man kan beställa vin och få det hemkört dessutom. Lagligt numera, eftersom svensk skatt och tull betalas. Jag blir helt galet frestad när jag klickar runt och ser alla erbjudanden om "nyårslådor" och "maffiga rödvinslådor" och prenumerationer på olika viner. Prenumerationer, bara en sån sak. Kanske slår jag till på det. Men hur ska det funka, alltså hur ska man hinna dricka alla dessa viner? DÄR är problemet. Älskade K. är ingen vindrickare annat än vid sällsynta tillfällen. Visst kan hon ta ett glas vin ibland, men hon är liksom inte intresserad, inte som jag som älskar att läsa om vin och ibland rentav väljer mat utifrån vinet. Hade jag varit säg 20 år yngre hade jag utbildat mig till sommelier.
Men hur kul vore det inte att ett antal gånger om året få hem en låda med särskilt utvalda drycker som man kan prova och bedöma och testa till olika sorters mat? Väldigt, väldigt kul. Jag surfar vidare och fortsätter att frestas. Jag undrar om det inte handlar om rent habegär?
En riktig vinkällare skulle man ha!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Samma här! Jag ÄLSKAR vin! Rött vin. Amarone... Suck...

Monica Hortell sa...

Jag tycker bäst om strama bordeauxviner, fast nuförtiden är dom extremt dyra och även sällsynta.