söndag 26 december 2010

Slut på julen

Så går den här helgen mot sitt slut. Jag hade två julaftnar kan man säga, men sen har både juldagen och annandagen varit helt vanliga dagar. Jobbat och hämtat grejer och varit ganska effektiv, men utan press ändå.
När julen är över vill jag ha bort alla tomtar och allt pynt på en gång. Det känns passé, vilket är synd på sätt och vis. Det tar ändå tid när man pyntar, lådor ska hämtas från förrådet, det packas upp och placeras ut, dukar byts, julstjärnor hängs upp, julporslinet hämtas från den absolut översta hyllan...det är mysigt och trevligt och fint blir det. Och sen bara...bort! Ner och in och upp med allt, och det är en befrielse när det ser ut som vanligt hemma. Inte för att jag har tagit bort något än - så extrem är jag inte. Men endera dagen...

Det är betydligt mildare ute. Uppsala har blivit skonat från det snökaos som tycks ha drabbat folk överallt annars. Visst föll det en del snö i natt,  men inga jättemängder och både vägar och trottoarer är framkomliga, åtminstone där jag har gått. Skönt! Ännu ett område där man kan börja leva normalt igen.
Nu ser jag fram emot nyår, min favorithelg.

Inga kommentarer: