lördag 4 december 2010

Godis

Mmm, jag har kokat en laddning nötchokladkola av sällsamt läckert slag. Det är min farmors handskrivna recept som jag såg till att lägga vantarna på för väldigt länge sen. När jag och mina syskon var små kallade vi den för Farmors knäck, för hon gjorde den alltid till jul.
Knäck förresten, det är inte många som gör riktigt god knäck, trots att det är så enkelt. Oftast är den alldeles för lös, och då, när den inte har kokat nog länge, kommer inte smaken fram som den ska. Det blir bara en söt slibbig massa. Folk har nog blivit lurade av recept där det står om "kulprovet": när man häller några av droppar av smeten i kallt vatten och då kan forma en kula, så är knäcken klar att hälla upp i formar. Så är det inte! Man måste koka längre.
Men "Farmors knäck" i alla fall, den innehåller socker, sirap, grädde, smör, choklad och hasselnötter. Mycket av allt. Då förstår ni hur otroligt god den är...

1 kommentar:

Anonym sa...

Julgodis är gott! Och även tandläkare måste leva... ;-)