onsdag 15 december 2010

Mat jag inte gillar

På tal om mat: jag är inte en sån som äter allt. Det finns mat som jag tvärvägrar, nämligen:

Getost
Grönmögelost
Andra ampra ostar
Inlagd sill (kan dock ätas i nödfall och i mycket små mängder)
Gröna ärter
Kalops
Dillkött
Kokt potatis
Senapssås

Och några andra saker. Lever, pölsa och annan inälvsmat räknar jag inte som möjlig föda ens. Husmanskost överlag är jag inte så förtjust i. Skaldjur kan jag äta om någon hjälper mig att bryta mig in i dem, men skaldjur har ju inte så mycket smak, det är mer en vattenupplevelse.

Jag har en del hemska minnen från matbespisningen i skolan. Förr var man ju tvungen att äta allt, det fanns inga alternativ och det gick inte att tacka nej till en av ingredienserna och äta resten. Gissa om jag mådde dåligt redan en vecka innan det serverades inlagd sill! Kvällen innan kunde jag inte sova, jag var verkligen jätterädd. Och sen var det ett väldigt kämpande, svälja hela bitar och hålla andan samtidigt för att inte känna smaken. Kväljningar gick inte att undvika. Det var kokt ägg till också, och på den tiden tyckte jag inte om det heller (men det gör jag nu!) Och så den förhatliga kokta potatisen. Till slut, nån gång i trean tror jag det var, efter flera års ångest, skrev min mamma ett intyg om att jag inte kunde äta sill. Det var en sån lättnad! Egentligen tycker jag det var det konstigt att servera inlagd sill till små barn. Nu KAN jag peta i mig en bit - om det är öl, nubbe och mycket knäckebröd till. Men helst avstår jag och mumsar hellre i mig en burk sardiner.

6 kommentarer:

Monic sa...

Roligt att se din inte-tycka-om -lista. Nästan allt till hör mina favoriter. .-) Och vad tycker du om väldigt mycket?

Monica Hortell sa...

Jaså minsann. Bra att jag skrev det här då, om du skulle bjuda mig på middag nån gång. :-) Min favoritmat kommer snart.

Anonym sa...

Smart drag! Du lär få inbjudningar ;-)

Monica Hortell sa...

Haha, man hoppas, man hoppas... :-D

Anonym sa...

Du kan väl fråga om du får ta med en fattig kompis också???

Monica Hortell sa...

Absolut.:-)