onsdag 8 december 2010

Stearinljus i frysen

Det är alltid kul att läsa dom praktiska tipsen i veckotidningar, det finns oftast en sida där läsarna får skicka in sina bästa tips med chans att vinna en trisslott eller nåt liknande. Jonas Gardell hade en oförglömlig monolog i en av sina shower, där han ordagrant citerade ett urval av läsarbidrag i Allers (tror jag det var). Bäst var det om hockeklubborna: alltså hur man håller ordning i garaget genom att förvara hockeyklubbor i gamla avloppsrör!
Men många tips är jättebra, om man bara lyckas komma ihåg dom. I senaste numret av Året Runt finns ett som är, bra vet jag inte men i alla fall intressant: Stearinljus brinner längre om man sätter en dem en stund i frysen först.  Som sagt, intressant. Värt att pröva kanske, för det är väl trevligt om ljusen räcker länge. men jag undrar vem som prövade detta först. Vem kom på idén att sätta in stearinljus i frysen, och framför allt: varför??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar sätta in stakar med nedbrunna stearinljus i frysen för då blir det lätt att ta bort det smälta stearinet som annars sitter ohjälpligt fast.
/Tips-Tofflan

Monica Hortell sa...

Tips-Toffla: Mycket bra tips, det ska jag använda! Skicka in det till några veckotidningar så vinner du trisslotter!
Men alltså: Hur kom DU på det? Att sätta in ljusstakar i frysen?