tisdag 14 december 2010

Tåg

Jag ska vara i Stockholm 13.30 idag. Tar 11-tåget för att ha marginal, för man kan ju aldrig veta vad som händer - 40-minutersresan kan ta hur lång tid som helst numera. Växelfel, lokfel, signalfel, nedrivna ledningar, vagnbrist, personalbrist, och ja, just det, inställt tåg kan det också vara. Har jag tur så går det som på räls (haha, dåligt!), men för alla eventualiteter tar jag med mig en bok och en fulladdad Ipod. Och väldigt varma kläder om det skulle bli strömlöst och kallt. Nog för att jag alltid har varma kläder så här års.

Det har gått fort utför med SJ. Upphandlingar, uppstyckning i olika verksamhetsområden, vinstkrav - men är inte tågtrafiken samhällsviktig längre? Inget, absolut inget, har blivit bättre. Dom fantasifulla biljettpriserna kan också avskräcka vem som helst. I höstas bokade jag en resa till Göteborg, och under dom tre minuter det tog mig att välja bland olika avgångar ändrades priset två gånger! Åt det dyrare hållet förstås. Dom tre minuterna kostade mig flera hundra kronor. Det är väl inte alls okej.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man undrar vad SJ gör med alla de extra pengar de fick så att det inte skulle bli krångel med tågen i vinter IGEN...