lördag 11 december 2010

Vill ha containerkulturen tillbaka

Varför finns det inga containrar längre? Som det var förr, när dom stod lite varstans. Man kunde slänga gamla möbler där, och sen kom det folk och "fyndade", tog hand om grejer, fixade till dom och använde dom till nåt bra. Ett perfekt system. Numera måste man åka till Återvinningen med minsta pinne, och det gör man ju inte, särskilt inte utan bil. Jag förstår inte hur det är tänkt egentligen. (Det finns ju också människor som har flera mil till närmaste "tipp".) Om återvinning, källsortering etc. är så viktigt borde man väl underlätta det så långt det går. En annan sak också är ju alla trasiga elprylar som dom flesta har nerstuffade i lådor. Gamla hårtorkar, strykjärn, eldrivna leksaker osv. Vem sätter sig på bussen ut till nåt industriområde för att kasta en hårtork? Det kanske många gör, fast jag tvivlar. Om det fanns lämna-in-ställen i varje kvarter skulle återvinningen bli så gott som hundraprocentig, det är jag säker på.
Jag kommer att få en del småmöbler över när jag flyttar ut från min lokal, och det skulle vara så himla bra att kunna släpa dom till en container.

Dessutom vill jag ge bort ett skrivbord som är för bra för att slängas. Har redan hört mig för på facebook, men gör det nu här också: Jag har ett litet skrivbord från 30-talet, med två lådor, två inbyggda skåp samt några hyllplan. Lite slitet men väldigt mysigt. I björk. Jättetungt. Vill nån ta hand om det, så kom och hämta! Annars kanske jag kan ringa Myrorna, kom jag på nu. Eller Emmaus. Bordet måste bort innan årsskiftet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har en container i vårt låsta soprum. Du får göra ett studiebesök nån gång! :D

Monica Hortell sa...

Att bo en sån förening är bra. Jag skulle ge MYCKET för att ha tillgång till container i soprummet...