torsdag 30 december 2010

Nyårsmaten

Vi brukar fira nyårsafton med våra goda vänner H & T. Jag älskar att planera, förbereda och laga maten. Det är kul när man kan kosta på lite extra, och just nyår är den största njutningshelgen för mig.
I år ska jag dock inte laga någon mat. Har gjort något så radikalt som att beställa en färdig meny från en nätsajt som heter Matkomfort! Jag kunde bara inte stå emot när jag såg detta:

Jordärtskockssoppa med tryffel och halstrad pilgrimsmussla
Hummer med tomat och dragon med brandad (vad nu det är) på rökt lax
Oxfilé med toppmurklor, vinterlegymer, palsternackspuré och marsalasky
Fyra sorters ostar med tillbehör (bl.a. fikonmarmelad, oliver och valnötter)
Fem sorters tryfflar

Alltså, va! Det kostar visserligen 595:-/person, och det är ju mycket dyrare än om man gör maten själv, men om den här menyn håller vad den lovar så är det ju oerhört prisvärt. (Det tillkommer 150:- för att få alltihop hemkört.) Och det kan vara riktigt bra, eftersom kända stjärnkockar är inblandade.
Ostarna är jag väl lite tveksam till. Det är säkert getost och andra ettriga ostar som jag inte gillar. Men då kan jag ju ta lite cheddar och herrgård som vi har hemma...  Om man alls orkar äta en massa ostar efter att redan ha satt i sig tre rätter.
Maten är förberedd så gott det går, men vissa moment, gratinering, stekning och liknande, gör man förstås precis innan det ska ätas.

Nu gäller bara att maten verkligen levereras som det är utlovat. Den ska anlända idag mellan 16-22. Tänk om den inte gör det? Om något trasslar eller beställningen har kommit bort. Lite nervös är jag faktiskt. Skulle något gå snett så blir det väl en snabbtur till ICA imorgon.

Inga kommentarer: