onsdag 15 december 2010

Lik Liemannen

Riksbanken fortsätter med sina räntehöjningar. Inte kul tycker Älskade K. och jag som har lån på vår lägenhet. När räntan var uppe i drygt 6% år 2008 var det inga glada miner här. Fullt så illa tror jag dock inte att det kommer att bli inom överskådlig tid. Tvärtom, min teori är att fler krascher kommer att sänka västvärldens ekonomi ytterligare. Och då går räntan ner igen. Tyvärr, nån allmän stabilitet tror jag inte på. Illa för samhället.
Men riksbankschefen, räntehöken Stefan Ingves, deltog ju i Nobelmiddagen. Jag fick syn på honom där i TV-rutan och reagerade med nåt slags oväntat, instinktivt obehag. "Huu." Det var som att se Liemannen! Sen blev jag full i skratt över min reaktion.
Ingves gör sitt jobb på det sätt han anser är bäst. Han kan ju ha rätt, även om flera av hans kollegor inte håller med. Han kan också ha fel. Vi får se nästa år.
Värre är det med dom skurkaktiga elbolagen. Banditer på en rövarmarknad. Finns det inte några hemliga dokument eller avlyssnade samtal som Wikileaks kan avslöja?

Inga kommentarer: