fredag 24 december 2010

God jul!

Julafton. Grannarna ovanpå har sina barnbarn där, så vi hör ivrigt trampande av små fötter. Ganska mysigt, det påminner mig om min barndom. Vartannat år åkte vi till farmor och farfar i Umeå, vartannat åt kom dom hem till oss i Luleå. Nu när jag tänker tillbaka på det var det väldigt idylliska jular. Många barn, mycket julstämning,  tända ljus i granen på morgonen, godis, mat och julklappar i (tyckte man då) stora mängder. Vi brukade sitta i timmar och vrida och vända och skaka på paketen för att försöka lista ut innehållet. I vissa familjer fick man inte ens se paketen innan dom delades ut, så var det till exempel hos Älskade K. Hemskt trist låter det. Mycket spänning och förväntan byggdes upp när man satt där och gick igenom hela julklappshögen, letande efter sitt eget namn på etiketterna. Innehållet var inte så lyxigt med dagens mått mätt, men böcker brukade ofta finnas i mina. Och så var det alltid nåt obligatoriskt mjukt paket med sockar eller vantar i.


Vi hade julafton igår när N. var här, så idag känns det väldigt avslappnat. Ändå finns den speciella julstämningen i luften.
K. ska iväg och jobba om några timmar och jag är bortbjuden på eftermiddagen. Härligt!

God jul alla!

Inga kommentarer: