fredag 17 december 2010

Filtillägg

Innan jag gör en paus med matbetraktelserna måste jag komplettera min gillar inte-lista. Hur kunde jag glömma hur illa jag tycker om:

Fil och yoghurt.

Fruktyoghurt är ju mer som godis, så det räknar jag förstås inte, men det andra...det syrliga, vita... åh så hemskt det smakar! Men folk äter ju fil titt som tätt, det är ett slags basföda. Och om man ska äta frukost hemma hos någon kan förslaget vara "Vad säger du om fil och flingor?" FIL OCH FLINGOR! RYYS. "Öh, nej, jag äter inte fil" säger jag då och ser förmodligen lika bestört ut som om jag hade blivit erbjuden att frukostera på lätthalstrad njure. "Va? Äter du inte fil? Men hur klarar du dig då?"
Tack bra.

Ändå har jag verkligen försökt lära mig tycka om fil. Seriösa, långvariga försök. Jag har testat att ta bara ta lite grann och blanda med en stor mängd god müsli späckad med härliga frön, nötter, russin och dadlar. Det åt jag en gång om dagen i flera veckors tid. Müslin blev allt godare, men filen kunde jag inte vänja mig vid. Det gick inte. Till slut orkade jag inte hålla på.
Så vad gäller syrade mjölkprodukter är det bara att konstatera: It doesn´t agree with me.

Inga kommentarer: